Mark Zuckerberg

De oprichter van Facebook, je kent hem wel. Mark Elliot Zuckerberg, en nu horen we je denken dat is toch geen investeerder? Dat klopt. Maar Mark Zuckerberg maakte onlangs bekend dat het moederbedrijf Facebook een nieuwe naam heeft; ‘Meta’. Maar wie is Mark?

Mark Zuckerberg richten samen met Eduardo Saverin, Dustin Moskovitz, Sean Parker en Chris Hughes Facebook op. Wat opvallend is aan Facebook is dat het één van de grootste bedrijven werd zonder dat we mensen kende die geld hebben uitgegeven aan Facebook. Hier begon onze zoektocht, “hoe maakt facebook zoveel winst zonder dat mensen er geld aan uitgeven”. Waar opvallend weinig mensen toen nog bij stil hadden gestaan.

17 jaar later weten we dat Facebook data en advertenties verkoopt in ruil tegen het aanbieden van een platform waar mensen op kunnen ‘socializen’. Je geeft bij aanmelding Facebook eigenaarschap over de door jou geplaatste gegevens. Iets wat een geniaal business model blijkt te zijn.

Wat kan je leren van Mark Zuckerberg:

  • Het is niet altijd wat het lijkt.

  • Hype

Mark Zuckerberg net worth is 102 miljard.

Het is niet altijd wat het lijkt

Veel bedrijven doen meer dan wat je aan de buitenkant ziet. Het is belangrijk om goed te snappen waar de winst van het bedrijf waar je in investeert gemaakt wordt en wat die winst in gevaar kan brengen. 

Zo is Facebook altijd erg afhankelijk geweest van een PC of een telefoon waarop je Facebook kon bezoeken, het platform van iemand anders. Dankzij een aanpassing in de regels van Apple kan Facebook sinds 2020 minder effectief data verzamelen. 

Mark Zuckerberg heeft hierop gereageerd met een naamswijziging naar Meta en het lanceren van de Metaverse. Hoogst waarschijnlijk om zelfstandig eigenaar te worden van een platform. Zo wordt hij minder afhankelijk van regels van andere partijen. Op het moment een gewaagde zet waar een grote investering in gedaan wordt.

Wat denken jullie: zal Facebook met de verandering naar Meta nog sterker worden?

Hype

Wat je ziet is dat Mark Zuckerberg na het benoemen van de Metaverse een hele reactie heeft veroorzaakt in verschillende markten. Termen als web 3.0 en Metaverse zijn nu een hype. Maar waarom is dat?

Omdat Facebook, nu Meta, een stip op de horizon zet met een Metaverse (3d online omgeving) willen veel bedrijven geassocieerd worden met dit toekomstbeeld. Het is een term waarvan we nog niet exact weten wat hij gaat betekenen voor onze toekomst maar het klinkt als iets waar je als bedrijf aan mee moet doen.

Dit creëert een hype of anders gezegd een groepsovertuiging dat de Metaverse iets positiefs is, maar is dat wel zo?

Voor veel bedrijven betekent het een digitale ontwikkeling. Dat betekend kosten en kennis welke ze misschien niet in huis hebben. We weten bijvoorbeeld niet hoe ver dit in de toekomst succesvol zal zijn en kunnen moeilijk toekomstige omzet of winsten hieraan koppelen. 

Daarom denken wij dat deze termen slechts een hype zijn en in een periode van 3 tot 5 jaar pas zichtbaar gaat worden of bedrijven hier echt op in gaan spelen of niet.

Zitten jullie al in de Metaverse?

Vorige
Vorige

Li Lu

Volgende
Volgende

Schwab Center of Financial Research